Edukacja

Misja i struktura

Departament Edukacji jest jednostką organizacyjną Polskiej Agencji Kosmicznej realizującą zadania Agencji związane z szerokorozumianą edukacją kosmiczną. Podlega on wiceprezesowi ds. nauki. Realizacją zadań wykonywanych przez departament edukacji kieruje dyrektor – prof. Cezary SPECHT, natomiast jego pracownikami są eksperci i specjaliści z zakresu technologii satelitarnych i kosmicznych.

Zadania

Do zadań ustawowych departamentu edukacji należą:

  • Prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej, a także wspieranie organizacji i przedsięwzięć promujących sprzyjające warunki dla podejmowania działań rozwojowo-badawczych w dziedzinie użytkowania przestrzeni kosmicznej.
  • Identyfikowanie i analizowanie, we współpracy z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego, potrzeb kształcenia na poziomie wyższym specjalistów w zakresie użytkowania przestrzeni kosmicznej i wspieranie kształcenia ekspertów w dziedzinie techniki kosmicznej, a w szczególności inżynierii satelitarnej w kooperacji z krajowymi i zagranicznymi uniwersytetami i instytucjami badawczymi.

Do zadań szczegółowych departamentu edukacji należą:

  • Kształtowania polityki edukacyjnej w dziedzinie użytkowania przestrzeni kosmicznej na wszystkich poziomach kształcenia m.in. poprzez:
    1. identyfikowanie i analizowanie, we współpracy z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego, potrzeb kształcenia na poziomie wyższym specjalistów w zakresie użytkowania przestrzeni kosmicznej;
    2. podejmowanie inicjatyw w zakresie kształcenia ekspertów w dziedzinie technologii kosmicznej, a w szczególności inżynierii satelitarnej w kooperacji z krajowymi i zagranicznymi uniwersytetami i instytucjami badawczymi;
    3. współpraca w przygotowaniu programów kształcenia w dziedzinie inżynierii kosmicznej i satelitarnej na I-szym, II-im i III im poziomie kształcenia wyższego.
  • Przygotowywanie, nadzorowanie i koordynacja inicjatyw związanych z edukacją z zakresu badań kosmicznych i eksploracji przestrzeni kosmicznej.
  • Wyszukiwanie, gromadzenie i przygotowanie materiałów edukacyjnych z zakresu działalności kosmicznej, badań eksploracji przestrzeni kosmicznej.
  • Zamawianie i tworzenie materiałów do kształcenia masowego w zakresie badań i wykorzystania przestrzeni kosmicznej.
  • Rozpowszechniania informacji o osiągnięciach polskiego i międzynarodowego sektora kosmicznego.

Obszary działalności

W zakresie szkolnictwa wyższego:

  • inicjowanie nowych i rozwój istniejących kierunków studiów wyższych związanych z problematyką inżynierii kosmicznej realizowanych w Polsce;
  • tworzenie warunków współpracy i koordynacji kształcenia kadr związanych z inżynierią kosmiczną pomiędzy uczelniami;
  • opracowanie wzorcowych efektów kształcenia w zakresie kierunków studiów związanych z inżynierią kosmiczną z uwzględnieniem doświadczeń akademickich ośrodków zagranicznych;
  • współpraca z Polską Komisją Akredytacyjną w zakresie jakości kształcenia kierunków studiów związanych z inżynierią kosmiczną;
  • umiędzynarodowienie kształcenia w zakresie staży, stypendiów i praktyki zagranicznych.

W zakresie szkolnictwa średniego:

  • wspieranie działalności edukacyjnej szkolnictwa średniego (klasy profilowane, koła zainteresowań);
  • promowanie zainteresowań problematyka kosmiczną i satelitarną w szkolnictwie średnim.

W zakresie popularyzatorskiej edukacji kosmicznej:

  • organizowanie konkursów i seminariów oraz udział w targach edukacyjnych;
  • wspieranie amatorskiej działalności astronomicznej;
  • współpraca z krajowymi podmiotami edukacji pozaszkolnej (Centrum Nauki Kopernik, Centrum Hewelianum, itp.).

W zakresie edukacja wewnątrz Agencji:

  • koordynacja działalności edukacyjnej w Agencji;
  • prowadzenie cyklicznych wykładów, seminariów i odczytów, przeznaczonych dla pracowników Agencji.

Do pobrania

Kompleksowa koncepcja budowy szkolnego obserwatorium astronomicznegoKompleksowa koncepcja budowy szkolnego obserwatorium astronomicznego
Kompleksowa koncepcja budowy szkolnego obserwatorium astronomicznego

Artykuły Departamentu Edukacji

Przemysław Rudź - Tranzyt MerkuregoPrzemysław Rudź - Tranzyt Merkurego
Przemysław Rudź - Tranzyt Merkurego
Przemysław Rudź - Apollo 11 - Rocznica pierwszego lądowania na KsiężycuPrzemysław Rudź - Apollo 11 - Rocznica pierwszego lądowania na Księżycu
Przemysław Rudź - Apollo 11 - Rocznica pierwszego lądowania na Księżycu
Przemysław Rudź - Perseidy, czyli rzecz o spadających gwiazdachPrzemysław Rudź - Perseidy, czyli rzecz o spadających gwiazdach
Przemysław Rudź - Perseidy, czyli rzecz o spadających gwiazdach
Pałuki astronomią stoją – rozważania na XX-lecie OZMAPałuki astronomią stoją – rozważania na XX-lecie OZMA
Przemysław Rudź - Pałuki astronomią stoją – rozważania na XX-lecie OZMA
Astronomiczne impresje z podróży do ArmeniiAstronomiczne impresje z podróży do Armenii
Przemysław Rudź - Astronomiczne impresje z podróży do Armenii
Przemysław Rudź - Czy to ptak? Czy to samolot? Nie! To Superksiężyc!Przemysław Rudź - Czy to ptak? Czy to samolot? Nie! To Superksiężyc!
Przemysław Rudź - Czy to ptak? Czy to samolot? Nie! To Superksiężyc!
Przemysław Rudź - Pierwsza gwiazdkaPrzemysław Rudź - Pierwsza gwiazdka
Przemysław Rudź - Pierwsza gwiazdka
Przemysław Rudź - Okultacje PlanetPrzemysław Rudź - Okultacje Planet
Przemysław Rudź - Gdy planeta zakrywa planetę
Przemysław Rudź - Gdy dzień zamienia się w nocPrzemysław Rudź - Gdy dzień zamienia się w noc
Przemysław Rudź - Gdy dzień zamienia się w noc

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.