Test silnika do rakiety PERUN

30 kwietnia br. w Ośrodku Szkolenia Poligonowego Wojsk Specjalnych Strzepcz z udziałem przedstawicieli Polskiej Agencji Kosmicznej, odbył się czwarty test silnika rakietowego firmy Space Forest - SF1000 projektu SIR (ang. Suborbital Inexpensive Rocket). Jest to silnik hybrydowy, działający w oparciu o ekologiczny materiał pędny. Testowane rozwiązanie w najbliższym czasie stanie się częścią rakiety suborbitalnej PERUN.

Najważniejsze zmiany w testowanej technologii to m.in. obniżenie masy komory spalania przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości mechanicznej i termicznej, zmodyfikowanie wtrysku paliwa, ustabilizowanie parametrów pracy silnika oraz zautomatyzowanie jego  procedur uruchomienia i zatrzymania, wprowadzenie mechanizmów bezpieczeństwa umożliwiających automatyczne przerwanie pracy silnika.

Silnik SF 1000 znajdzie zastosowanie w rakiecie wielokrotnego użytku PERUN, której każdy egzemplarz będzie mógł odbyć  co najmniej 5 lotów. Rakieta konstruowana jest z myślą o stworzeniu platformy do badań w środowisku mikrograwitacyjnym.

Zgodnie z założeniami, mierzący 11 m długości system będzie w stanie unieść do 50 kg ładunku handlowego na wysokość do 150 km (przy blisko 1 tonie masy startowej całego układu). Autorzy projektu deklarują, iż rakieta będzie wyposażona w kontrolowany system odzyskiwania, umożliwiający bezpieczne lądowanie we wcześniej określonym obszarze, minimalizując koszty i operacje odzyskiwania. 

W wydarzeniu udział wzięli: prezes POLSA prof. Grzegorz Wrochna, wiceprezes dr hab. inż. Marek Moszyński, szef zespołu w Departamencie Projektów Obronnych ppłk Paweł Chodosiewicz, ekspert POLSA Tymoteusz Trocki oraz przedstawiciele firmy SpaceForest i Sieci Badawczej Łukasiewicz – instytutu Lotnictwa.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.