Aktualności

04 listopada, 2025
ZAPISY – Opole – spotkania dla uczniów „Polska sięga gwiazd”
03 listopada, 2025
Startuje Forum Obserwacji Ziemi
03 listopada, 2025
Nabór do Bazy Ekspertów Polskiej Agencji Kosmicznej!
Zobacz wszystkie

Test silnika do rakiety PERUN

Test silnika do rakiety PERUN
14 maja, 2021

30 kwietnia br. w Ośrodku Szkolenia Poligonowego Wojsk Specjalnych Strzepcz z udziałem przedstawicieli Polskiej Agencji Kosmicznej, odbył się czwarty test silnika rakietowego firmy Space Forest – SF1000 projektu SIR (ang. Suborbital Inexpensive Rocket). Jest to silnik hybrydowy, działający w oparciu o ekologiczny materiał pędny. Testowane rozwiązanie w najbliższym czasie stanie się częścią rakiety suborbitalnej PERUN.

Najważniejsze zmiany w testowanej technologii to m.in. obniżenie masy komory spalania przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości mechanicznej i termicznej, zmodyfikowanie wtrysku paliwa, ustabilizowanie parametrów pracy silnika oraz zautomatyzowanie jego  procedur uruchomienia i zatrzymania, wprowadzenie mechanizmów bezpieczeństwa umożliwiających automatyczne przerwanie pracy silnika.

Silnik SF 1000 znajdzie zastosowanie w rakiecie wielokrotnego użytku PERUN, której każdy egzemplarz będzie mógł odbyć  co najmniej 5 lotów. Rakieta konstruowana jest z myślą o stworzeniu platformy do badań w środowisku mikrograwitacyjnym.

Zgodnie z założeniami, mierzący 11 m długości system będzie w stanie unieść do 50 kg ładunku handlowego na wysokość do 150 km (przy blisko 1 tonie masy startowej całego układu). Autorzy projektu deklarują, iż rakieta będzie wyposażona w kontrolowany system odzyskiwania, umożliwiający bezpieczne lądowanie we wcześniej określonym obszarze, minimalizując koszty i operacje odzyskiwania. 

W wydarzeniu udział wzięli: prezes POLSA prof. Grzegorz Wrochna, wiceprezes dr hab. inż. Marek Moszyński, szef zespołu w Departamencie Projektów Obronnych ppłk Paweł Chodosiewicz, ekspert POLSA Tymoteusz Trocki oraz przedstawiciele firmy SpaceForest i Sieci Badawczej Łukasiewicz – instytutu Lotnictwa.

Share: