Aktualności

24 marca, 2025
Europejskie Dni Kosmiczne 2025 w Gdańsku – Czy jesteś gotowy?
24 marca, 2025
Aktualizacja: Informacja POLSA dotycząca znalezionych w Polsce potencjalnych elementów rakiety Falcon 9
12 marca, 2025
Zapraszamy do udziału w Dniu Przemysłu Kosmicznego w Wielkopolsce!
Zobacz wszystkie

Wyniki konkursu „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie”

Wyniki konkursu „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie”
21 marca, 2025
1
Proces kwalifikacji

Zakończył się długotrwały proces kwalifikacji zgłoszonych w konkursie „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie” doświadczeń uczniowskich. Proces ten jest wielowątkowy i angażuje dziesiątki specjalistów z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz NASA. Wszystko po to, aby astronauci na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) byli bezpieczni,  obecność na ISS wszystkich materiałów była potwierdzona, a także aby przeprowadzenie nawet z pozoru prostych eksperymentów nie zakończyło się niespodziewanym, a nawet zagrażającym czemuś lub komuś zdarzeniem.

 

Jednak mimo tego rzetelnego i drobiazgowego procesu, pewność, że przeprowadzenie przez polskiego astronautę projektowego ESA dr Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego wszystkich zwycięskich doświadczeń nie jest stuprocentowa. Loty kosmiczne, szczególnie załogowe, starzejąca się stacja kosmiczna i wiele innych czynników, których wymienić nie sposób, są obarczone ogromnymi zależnościami, ryzykami i wymaganiami, na które nie mamy wpływu. Liczymy, jednak, że podczas misji nie zaistnieje żaden czynnik, który spowoduje ograniczenie lub niemożność przeprowadzenia nawet części wybranych eksperymentów. Naszym obowiązkiem jest jednak poinformować Was drodzy zwycięzcy o istnieniu takiego ryzyka.

2
Zwycięzcy

A skoro mowa o zwycięzcach, czas ich przedstawić!

 

W kategorii wiekowej Juniorzy:

Nr Imię i nazwisko Szkoła Kategoria Wykonanie podczas IFC lub offline
1 Aleksander Masztalski Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej w Gliwicach efekty fizyczne offline
2 Weronika Piszczek-Dobrzycka Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Dwujęzycznymi nr 211 im. Janusza Korczaka w Warszawie płyny IFC
3 Hanna Garczorz
i Emilia Janoszka
Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej w Gliwicach płyny IFC
4 Zofia Leliwa-Malińska Dwujęzyczna Społeczna Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Zawiszy Czarnego płyny IFC
5 Maurycy Wroczyński Szkoła Podstawowa nr 14 w Kaliszu płyny offline

 

 

W kategorii wiekowej Seniorzy:

Nr Imię i nazwisko Szkoła Kategoria Wykonanie podczas IFC lub offline
1 Stanisław Leliwa-Maliński XXXV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bolesława Prusa pomiar masy offline
2 Franciszek Basiński Liceum Ogólnokształcące nr V we Wrocławiu efekty fizyczne IFC
3 Maria Kamińska
i Julia Nowicka
I LO im. Henryka Sienkiewicza w Płońsku płyny IFC
4 Jan Adamski
i Marcelina Wawrzyńczyk
XIV Liceum Ogólnokształcące im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu pomiar masy IFC
5 Michał Drabik
i Filip Wargowiak
Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi płyny offline
6 Natalia Rysiowska
i Jan Lipski
II Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Firleja w Lubartowie płyny offline (rezerwa)

 

* IFC – oznacza, że doświadczenie ma być wykonane podczas połączenia na żywo, „offline” – oznacza, że doświadczenie ma być wykonane i zarejestrowane poza połączeniem, gdyż wymaga np. nieco dłuższego przygotowania. „offline (rezerwa)” – oznacza, że stanowi rezerwę na wypadek braku możliwości wykonania któregokolwiek z pozostałych doświadczeń podanych w tabeli, ale także eksperyment zostanie wykonany, jeśli pozwoli na to czas załogi.

3
Gratulacje

Serdecznie gratulujemy wszystkim zwycięzcom. Wasze pomysły były naprawdę świetne!

Zgodnie z Regulaminem, wszyscy zwycięzcy – finaliści V etapu oceny Konkursu otrzymają szereg nagród, m.in.: zostaną zaproszeni na Wielki Finał, spotkanie z astronautą Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim, po powrocie z orbity; wezmą także udział w wycieczce do ośrodków naukowych ESA.

 

Zgodnie z zapowiedzią, wszyscy autorzy zgłoszeń, które dotarły do IV etapu oceny Konkursu oraz autorzy prac wyróżnionych zostaną zaproszeni na spotkania edukacyjne podczas misji IGNIS, podczas których zorganizowane będą połączenia z polskim astronautą przebywającym na ISS. Zaproszenia mogą dotyczyć spotkań typu IFC (tzw. „Inflight call”), czyli połączenia na żywo z ISS oraz typu ARISS, czyli połączeń przez radio.

 

Zgłoszenia, których dotyczy w/w zaproszenie:

Unikalny nr zgłoszenia Szkoła IV etap/praca wyróżniona
1 11_Af3pO Zespół Szkół Technicznych w Mielcu wyróżnienie
2 38_ta1hr Zespół Szkół Elektryczno – Mechanicznych w Legnicy wyróżnienie
3 16_iMpZc Zespół Szkół w Pajęcznie wyróżnienie
4 21_5GLmD  III Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku im. Bohaterów Westerplatte wyróżnienie
5 31_4GO1T Szkoła Podstawowa im. Bolesława Prusa w Poświętnem wyróżnienie
6 33_BZ2P9 Publiczne Liceum Ogólnokształcące Uniwersytetu Łódzkiego wyróżnienie
7 34_WaXoC IV Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Bytomiu IV etap
8 29_VGQi2 Chrześcijańska Szkoła Podstawowa ARKA we Wrocławiu IV etap
9 25_Zc1J9 Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej IV etap
10 20_7XUSF I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Piotrkowie Trybunalskim, V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie IV etap
11 28_JCmoG XI Liceum Ogólnokształcące w Olsztynie IV etap
12 18_2WtTO III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim IV etap
13 19_PQ8gL Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr 2 w Opolu IV etap
14 19_96u2n Szkoła Podstawowa nr 139 im. L. Wawrzyńskiej w Warszawie IV etap

 

Wyżej wymienione zgłoszenia, w szczególności te, które znalazły się w IV etapie oceny, ale także te wyróżnione, były naprawdę znakomite. Ogromne gratulacje dla Was wszystkich!

 

Część zgłoszeń dotyczyła tych samych zagadnień, jednak zaproponowanych w różnych wersjach i sposobach wykonania. Mimo początkowo wyższej liczby punktów, w IV i V etapie oceny, ze zgrupowanych tematycznie zgłoszeń wybrano takie, które bardziej odpowiadało warunkom panującym na ISS.

 

Share: