Miło nam poinformować, że ocena prac zgłoszonych do konkursu „Kosmiczni detektywi” dobiegła końca.
Jury, złożone z 12 sędziów z Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauki, ESERO Polska, stowarzyszenia WroSpace oraz Polskiej Agencji Kosmicznej, stanęło przed niełatwym zadaniem wybrania najlepszych spośród ponad 150 wyjątkowych prac. Każda wyróżniała się w inny sposób: dogłębnością śledztwa, zaskakującym sposobem przedstawienia tematu lub artystycznym pięknem.
Z całą pewnością możemy teraz powiedzieć, że Uczestnicy konkursu podołali roli Kosmicznych Detektywów. Prześledzili historię kosmicznych wynalazków i ich karier w kosmosie i na Ziemi, odkrywając, jak szerokie są ich zastosowania. Ponadto zagłębili się w zasady ich działania, by całą tę wiedzę zamknąć w zwięzłej formie:
– filmu
– animacji
– prezentacji
– formy artystycznej
– formy literackiej.
Każda praca oceniana była niezależnie przez dwóch Jurorów, a w przypadku rozbieżności oceny powyżej 30%, oceny dokonywał jeszcze trzeci Juror. Do ostatniego etapu – oceny Kapituły zespół Jury przekazał łącznie 33 prace, w podziale na 5 form konkursowych.
Kapituła konkursowa obradowała w składzie:
Marta Kolibabska – naczelnik Wydziału Polityki Kosmicznej w Departamencie Przemysłu Obronnego Ministerstwa Rozwoju i Technologii
Kacper Lawera – dyrektor Departamentu komunikacji Ministerstwa Edukacji Narodowej
Irena Cieślińska – dyrektor programowa Centrum Nauki Kopernik
Marta Balcer (w zastępstwie za dyr. Aleksandrę Bukałę) – główny specjalista w Departamencie Strategii i Współpracy Międzynarodowej Polskiej Agencji Kosmicznej.
Dziękujemy za ogromne zaangażowanie członków Jury oraz Kapituły w ocenę prac konkursowych.
Lista zwycięskich drużyn:
Forma konkursowa | Grupa wiekowa | Nazwa drużyny | Szkoła |
Animacja | 6 – 10 | Dziewczyny z 3c | Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kardynała Bolesława Kominka w Kątach Wrocławskich |
Animacja | 11 -14 | Kosmiczne Pyrki | Szkoła Podstawowa nr 71 im. Janusza Kusocińskiego w Poznaniu |
Animacja | 11 -14 | Luis Team Sp25 Rzeszów | Szkoła Podstawowa Nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w Rzeszowie |
Film | 6 – 10 | Szóstkowe detektywki | Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi w Kwidzynie im. Władysława Gębika |
Film | 6 – 10 | Nieziemskie łobuzy | Szkoła Podstawowa w Podlesiu |
Film | 11 -14 | KMO Uczniowskie Koło Naukowe Purpurowe dymy | Szkoła Podstawowa nr im. Emilii Plater w Piotrkowie Trybunalskim |
Film | 11 -14 | Kosmiczne chomiczki z Dobrej Szkoły | Społeczna Szkoła Podstawowa Dobra Szkoła w Chodzieży |
Forma artystyczna | 6 – 10 | KosmoKrośnica | ZSP w Krośnicy |
Forma artystyczna | 6 – 10 | GO2MARS AND BEYOND 4A.SP1.ZĄBKI | Szkoła Podstawowa nr 1 im. gen. Franciszka Kleeberga w Ząbkach |
Forma literacka | 6 – 10 | FRANKOLO | Prywatna Szkoła Podstawowa nr 1 „Dona” w Krakowie |
Forma literacja | 11 -14 | Atomówki spod Gorca | Szkoła Podstawowa im. ks. prof. Józefa Tischnera w Ochotnicy Dolnej Skrodne |
Forma literacka | 11 -14 | Agentki z Woli Rębkowskiej | Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Woli Rębkowskiej |
Prezentacja | 6 – 10 | Apollo Clean Team | Publiczna Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Garbatce – Letnisko |
Prezentacja | 11 -14 | Detektywi ze Szkoły w Żernikach | Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Żernikach |
Prezentacja | 11 -14 | Space explorers | Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Skrzyszowie |
Dodatkowo Kapituła zadecydowała o wyróżnieniu pracy „Kosmo-agentek z Astrobazy Kruszwica” za dotarcie do naukowców z NASA podczas tworzenia swojego filmu i unikalny wybór kosmicznej technologii.
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom, jesteśmy dumni z Waszych dzieł!
Ogromne gratulacje kierujemy także do wszystkich uczestników, Wasze wysiłki i wiedza pozyskana podczas tworzenia pracy konkursowej, nie pójdą na marne. Wszystkie prace z III etapu oceny zostaną udostępnione na stronie internetowej misji IGNIS. Każdy nauczyciel lub uczeń poszukujący informacji o transferze technologii kosmicznych w życie codzienne będzie mógł dotrzeć do Waszej pracy i dzięki niej wzbogacić swoją wiedzę lub użyć jej w procesie edukacyjnym.