Misja Ignis w zrozumiały sposób rozpala wyobraźnię i budzi ciekawość ludzi w każdym wieku. Sławosz Uznański-Wiśniewski, który wkrótce wyruszy na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS), udowadniając Polakom, że marzenie o locie w kosmos jest możliwe do spełnienia.
Aby pomóc dzieciom i młodzieży postawić pierwsze kroki na ścieżce prowadzącej ku gwiazdom, Polska Agencja Kosmiczna (POLSA), we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii (MRiT) oraz Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), przygotowała ogólnopolski program edukacyjny towarzyszący misji Ignis. W część działań zaangażowane są także inne instytucje, m.in. Ministerstwo Edukacji Narodowej, ESERO Polska, Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz Fundacja Nauka. To lubię! W ramach programu realizowane będą m.in. projekty inżynieryjne, konkursy, warsztaty, spotkania z ekspertami oraz udostępniane są materiały edukacyjne dla szkół.
Program skierowany jest do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, studentów, nauczycieli oraz edukatorów. Jego celem jest poszerzenie wiedzy na temat sektora kosmicznego, wsparcie rozwoju kompetencji inżynieryjnych oraz zainteresowanie dzieci i młodzieży nowymi technologiami i nauką. Program ma również za zadanie wspierać szkoły w realizacji nowoczesnej edukacji kosmicznej.
Konkursy
Celem konkursów jest zainteresowanie młodzieży tematyką kosmiczną – zarówno tych, którzy już pasjonują się przestrzenią kosmiczną, jak i tych, którzy dopiero odkrywają ten świat.
Laureaci wezmą udział w wydarzeniach związanych z misją Ignis, takich jak połączenia na żywo ze stacją kosmiczną czy spotkania z astronautą.
Poniżej znajduje się pełna lista konkursów związanych z misją Ignis.
Zapytaj Astronautę – konkurs zakończony
Ludzie latają w kosmos, ponieważ wiedzą, że niektórych rzeczy nie da się sprawdzić ani doświadczyć na Ziemi. Niestety, nie każdy ma szansę polecieć w kosmos — ale to nie znaczy, że nie można zadać pytania komuś, kto tam będzie. Konkurs „Zapytaj Astronautę” polega na zaproponowaniu pytań, na które Sławosz Uznański-Wiśniewski odpowie w czasie trwania misji Ignis na ISS. Laureaci konkursu zadadzą je osobiście podczas połączeń na żywo Sławosza z Ziemią: podczas połączeń wideo (inflight call) oraz połączeń radiowych ARISS.
Konkurs został już zakończony, a jego wyniki dostępne są tutaj.
Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie – konkurs zakończony
Nie codziennie ma się okazję, by wpływać na przebieg misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Konkurs „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie” dajł taką szansę młodzieży w wieku 11-19 lat. Uczestnicy konkursu, w formie maksymalnie 2-minutowego filmu, zgłaszali propozycje eksperymentów do wykonania w warunkach mikrograwitacji podczas misji Ignis w jednym z trzech obszarów tematycznych:
- płyny,
- pomiar masy,
- efekty fizyczne.
Dodatkowym utrudnieniem było wybranie wyłącznie 5 przedmiotów z bardzo ściśle określonej listy. Ułożenie listy było ściśle skoordynowane z Europejską Agencją Kosmiczną, znalazły się na niej przedmioty codziennego użytku znajdujące się na ISS, ale także te, które Polska wysyła na misję IGNIS.
Wśród wielu zgłoszeń znalazły się głównie propozycje eksperymentów z płynami w nieważkości. Były również takie, które dotyczyły pomysłów na pomiar masy w nieważkości oraz sprawdzające rozmaite efekty fizyczne, które za Ziemi przebiegają zupełnie inaczej.
Komisja oraz finalnie kapituła konkursowa wyłoniły finalistów. Zgłoszenia te w dalszym etapie zostały poddane weryfikacji ESA pod kątem bezpieczeństwa. Ostatecznie wybrano 11 eksperymentów, 5 w kategorii Junior oraz 6 w Seniorach.
Zwycięskie eksperymenty zostaną wykonane i nagrane przez Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego podczas jego pobytu na stacji kosmicznej. Część z nich astronauta wykona podczas połączeń na żywo, a pozostałe wykona offline, rejestrując ich przebieg.
Polska Agencja Kosmiczna przygotuje szereg materiałów dydaktycznych w oparciu o propozycje polskich uczniów. Zwycięzcy, zostaną zaproszeni na połączenia online podczas misji, a także na spotkanie z astronautą już po jego powrocie. Dodatkowo, wezmą udział w wycieczce do ośrodków ESA.
Wyniki konkursu dostępne są tutaj.
Kosmiczni detektywi. Znajdź kosmiczne technologie w swoim życiu – nabór zakończony
W tym konkursie uczestnicy wcielają się w rolę kosmicznych detektywów, by odkryć, że technologie stworzone z myślą o eksploracji kosmosu są znacznie bliżej nas, niż mogłoby się wydawać — nawet bliżej niż najniższa orbita okołoziemska!
Zbierają informacje i dowody na to, że każdy z nas korzysta z technologii stworzonych do eksploracji kosmosu. Swoje odkrycia prezentują w wybranej kategorii: filmu, animacji, prezentacji, formy literackiej lub artystycznej.
Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych w dwóch grupach wiekowych: 6-10 lat oraz 11-14 lat.
Zwycięskie prace zostaną opublikowane na stronie misji IGNIS, a także użyte w materiałach edukacyjnych przygotowanych dla misji. Autorzy tych prac wezmą udział w spotkaniach edukacyjnych podczas misji oraz po misji ze Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim. Dodatkową nagrodą jest udział zwycięzców w wycieczce do ośrodków ESA.
Celem konkursu jest zachęcenie polskich dzieci i młodzieży do zainteresowania naukami ścisłymi i inżynierią, uwypuklenie znaczenia eksploracji kosmosu, poprzez wskazanie transferu szerokiego wachlarza technologii kosmicznych w życie codzienne, a także podkreślenie interdyscyplinarności branży kosmicznej. Celami ponadto są: wsparcie sektora kosmicznego w zakresie utrzymania lub zwiększenia ciągłości wykształconych kadr, podkreślenie powszechności zastosowania technologii kosmicznych w na co dzień, a także ukazanie synergii pomiędzy nauką a sztuka, w imię hasła STEAM.
Z góry widać więcej – trwa zbieranie zgłoszeń
Konkurs dla młodych obserwatorów, którzy lubią analizować świat i wyciągać wnioski. Uczestnicy przeanalizują wybrane przez siebie zdjęcia satelitarne miejsc, które uznają za ciekawe, gdy spojrzeć na nie z góry. Poszukiwać będą na nich odpowiedzi na pytania o zmiany środowiskowe lub wpływ człowieka na otaczający nas świat.
Do konkursu mogą przystąpić uczniowie lub studenci w dwóch kategoriach wiekowych:
- Juniorzy – uczniowie klas 7-8 szkół podstawowych oraz uczniowie szkół średnich
- Seniorzy studenci studiów licencjackich, magisterskich lub doktoranckich
Barwy Ziemi – trwa zbieranie zgłoszeń
Konkurs artystyczny oparty na zdjęciach satelitarnych – dla tych, których inspiruje piękno Ziemi widzianej z kosmosu. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół średnich i studentów, których zdjęcia satelitarne inspirują swym pięknem. Jest to konkurs obserwacji Ziemi bazujący na danych satelitarnych, lecz przeznaczony dla osób o zacięciu artystycznym. Uczestnicy wykonają pracę bazującą na wybranym przez siebie zdjęciu satelitarnym.
Do konkursu mogą przystąpić uczniowie lub studenci w dwóch kategoriach wiekowych:
- Juniorzy – uczniowie klas 7-8 szkół podstawowych oraz uczniowie szkół średnich
- Seniorzy studenci studiów licencjackich, magisterskich lub doktoranckich
Graj w kosmos – zaplanowany na maj-lipiec 2025
Nauka przez zabawę! W tym konkursie uczestnicy tworzą aplikacje, gry i quizy edukacyjne o tematyce kosmicznej. Poza atrakcyjnymi nagrodami, autorzy najciekawszych prac, mogą liczyć na ich publikację na oficjalnej stronie misji Ignis!
W konkursie mogą wziąć udział uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz studenci.
Konkurs na zdjęcia wykorzystane w akcji SSTV – zaplanowany na wakacje 2025
Konkurs fotograficzny, w którym uczestnicy zgłaszają zdjęcia inspirowane tematyką kosmosu, polskim sektorem kosmicznym lub postaciami polskich naukowców. Najlepsze obrazy będą prezentowane i nadawane podczas misji stratosferycznych, które POLSA zorganizuje we współpracy z krótkofalowcami. Za pomocą darmowych aplikacji na telefon będzie można odebrać sygnał SSTV oraz odtworzyć z nich te obrazy.
Moje kosmiczne wakacje – Pierwsza polska misja na ISS
POLSA każdego roku organizuje cykliczny konkurs plastyczny „Moje kosmiczne wakacje”. W tym roku tematem przewodnim jest misja Ignis, najważniejsze od dziesięcioleci wydarzenie dla polskiej astronautyki. Do konkursu będzie można zgłaszać rysunki lub inne prace plastyczne. Technikę wykonania ograniczać może jedynie wyobraźnia uczestników.
Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych.
Poza konkursami dla misji, program przewiduje szereg działań wspierających edukację oraz poszerzanie kompetencji inżynieryjnych polskich uczniów.
Projekt: Zostań kosmicznym inżynierem
Sektor kosmiczny w Polsce rośnie w siłę – a wraz z nim rośnie potrzeba wykształconych specjalistów. Dlatego program „Zostań kosmicznym inżynierem” ma na celu rozwijanie wyobraźni, ciekawości oraz kompetencji młodych ludzi w dziedzinach inżynieryjnych i naukach ścisłych.
W ramach programu młodzi kosmiczni inżynierowie będą mieli szansę poznać i ćwiczyć takie umiejętności jak lutowanie, tworzenie układów elektronicznych, projektowanie 3D oraz techniki bioinżynierii.
Klucz do Kosmosu
Projekt „Klucz do Kosmosu” obejmuje szereg działań, mających na celu zbudowanie zachęcenie uczniów do rozpoczęcia przygody z tworzeniem własnych projektów inżynieryjnych. W ramach projektu przygotowano zestawy edukacyjne zawierające proste urządzenia elektroniczne, które są połączeniem klucza telegraficznego oraz sygnalizatora dźwięku LED.
10 000 polskich szkół, które zgłoszą się do programu, otrzyma zestawy edukacyjne do samodzielnego montażu, wraz z instrukcją montażu, materiały dodatkowe, przewidziano również warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli. Przygotowano również materiał instruktażowy, w którym polski astronauta uczy, jak zmontować zestaw.
Zestaw edukacyjny składa się z płytki PCB w kształcie satelity oraz dwóch obwodów: klucza telegraficznego oraz wskaźnika dźwięku. Będzie mógł służyć m.in. do przesyłania komunikatów dźwiękowych i świetlnych alfabetem Morse’a. Aby go złożyć trzeba będzie opanować podstawy tworzenia układów elektronicznych oraz lutowania. W celu wysyłania i odbierania sygnałów uczniowie będą również musieli poznać alfabet Morse’a, który może okazać się przydatny w sytuacjach kryzysowych
Przygotowane zostały również propozycje rozbudowy i tym samym tworzenia bardziej zaawansowanych układów. Dzięki nim uczniowie, których zainteresuje temat, będą mogli kontynuować poszerzanie swoich kompetencji elektronicznych. Dodatkowo, w działaniu 3D action, przygotowany i udostępniony został projekt nakładki na klucz telegraficzny do wydruku na dowolnej drukarce 3D.
Specjalna wersja Klucza do Kosmosu poleci na ISS i zostanie użyta przez Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego podczas spotkań na żywo z polskimi uczniami.
3D action
Projekt promujący naukę druku 3D poprzez praktyczne działania. Uczniowie i nauczyciele będą mogli pobrać gotowe do wydruku modele – od nakładki na Klucz do kosmosu, będącą dźwignią klucza telegraficznego, po pojazdy kosmiczne, które można rozbudowywać według własnych pomysłów.
Uczniowie otrzymają wsparcie w postaci warsztatów z projektowania i druku 3D w ramach cyklu warsztatów inżynieryjnych.
Odbędzie się również 6 szkoleń online dla nauczycieli prowadzone przez Europejskie Centrum Edukacji Kosmicznej ESERO Polska, na których będą zdobywać wiedzę oraz praktyczne umiejętności projektowania 3D.
Bioinżynieria
Działania bioinżynieryjne mają na celu przybliżenie młodym Polakom dziedziny, w której osiągamy olbrzymie sukcesy, szczególnie w aspekcie kosmicznej bioinżynierii. Projekt zawiera m.in. działania, które umożliwią dzieciom i młodzieży zaobserwowanie wpływu promieniowania kosmicznego na rośliny. Podczas misji Ignis zostanie wyniesione na stację kosmiczną 800 tysięcy nasion rzodkiewnika pospolitego (arabidopsis thaliana).
W badaniach botanicznych jest on gatunkiem modelowym, czyli stosowanym do badań genetycznych w celu wyciągnięcia wniosków odnoszących się ogólnie do roślin. Nasiona rzodkiewnika spędzą na stacji kosmicznej około roku, po czym wrócą do Polski, gdzie będą stanowiły podstawę bioinżynieryjnego programu edukacyjnego dla szkół podstawowych.
Program w dziedzinie bioinżynierii zostanie przeprowadzony przez „Fundację Nauka. To lubię!” i będzie polegał na hodowli nasion, które spędziły rok na stacji kosmicznej oraz takich, które nigdy nie opuściły Ziemi. Uczniowie będą mieli możliwość porównania cykli życia roślin, których ziarna były wyeksponowane na warunki kosmiczne z roślinami, których ziarna były chronione przez ziemską atmosferę. Będą mieli okazję poznać podstawy metody naukowej oraz sformułować własne wnioski na temat wpływu promieniowania kosmicznego na żywe organizmy.
W ramach wsparcia tematyki bioinżynierii, przewidzieliśmy realizację 10 cykli warsztatów dla młodzieży.
Warsztaty inżynieryjne
Do końca 2025 r zostaną przeprowadzone cykle warsztatów tematycznych dla młodzieży w 40 miastach Polski. Planowane jest 40 cykli warsztatów, po 10 z każdego tematu:
- komunikacja radiowa w kosmosie,
- nauka lutowania i podstaw elektroniki,
- projektowanie i druk 3D,
- bioinżynieria.
Na pojedynczy cykl składają się 3 zajęcia prowadzone pod okiem doświadczonych inżynierów. Do udziału w warsztatach będą mogli się zgłaszać uczniowie w wieku 12 -18 lat. Każdy kursant, po zakończeniu cyklu zajęć i wykonaniu projektu finalnego uzyska stosowne zaświadczenie.
W działaniu udział weźmie łącznie 1000 uczniów.
Szczegóły oraz zapisy opublikowane zostaną na przełomie lata i jesieni 2025 r.
Działania krótkofalarskie
Krótkofalarstwo i eksploracja kosmosu od lat idą w parze. Pasma radioamatorskie wykorzystywane są do komunikacji satelitarnej przez większość polskich firm oraz studenckich zespołów zajmujących się budową i wysyłaniem satelitów na orbitę. Krótkofalowcy posiadają swój sprzęt do łączności na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a nawet na kilku satelitach. Na świecie istnieje wiele programów edukacyjnych na styku krótkofalarstwa i kosmosu, z części z nich korzystają również uczniowie z Polski.
W maju 2025 r. Sławosz Uznański-Wiśniewski przeszedł przyspieszony kurs krótkofalarski i zdobył uprawnienia, dołączając do polskiego grona krótkofalowców.
W trakcie misji planowane są połączenia radiowe ze Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim, w których udział wezmą młodzi krótkofalowcy. Kwalifikowani na nie będą uczniowie, kluby młodzieżowe, a także krótkofalowcy, którzy zaangażowani byli w dowolne działania na rzecz misji. Ponadto na stronie www misji zebrane zostaną zasoby edukacyjne oraz inspiracyjne działań opartych na radioamatorstwie. Wśród planowanych działań krótkofalarskich w ogólnopolskim programie edukacyjnym na szczególną uwagę zasługują ARISS i SSTV. Dodatkowo aż dwa tematy z cykli warsztatów inżynieryjnych:
- komunikacja radiowa w kosmosie,
- nauka lutowania i podstaw elektroniki,
bazują na podstawach krótkofalarstwa.
ARISS
Podczas trwania misji planowane są dwa połączenia radiowe z Międzynarodową Stacją Kosmiczną w ramach ogólnoświatowego programu ARISS (Amateur Radio on ISS). Zostaną one zorganizowane w dwóch ośrodkach akademickich na południu Polski – na Politechnice Rzeszowskiej i Uniwersytecie Wrocławskim – ze względu na dłuższy czas przelotu ISS nad tym obszarem niż nad wysuniętą bardziej na północ częścią kraju. Każde z połączeń potrwa około 10 minut. W tym czasie Sławosz Uznański-Wiśniewski będzie odpowiadał na pytania uczniów i studentów – laureatów konkursu „Zapytaj Astronautę”. Ponadto, połączeniom ARISS towarzyszyć będą liczne atrakcje edukacyjne, w tym warsztaty, wykłady i piknik naukowy.
SSTV
Planowane są dwie misje stratosferyczne, podczas których metodą SSTV, emitowane będą obrazy – tj. wyróżnione w konkursie SSTV zdjęcia. SSTV, czyli Slow Scan Television, jest pierwszą metodą przesyłania obrazów drogą radiową, jaka była wykorzystywana przez satelity. Obrazy nadawane są z nadajników umieszczonych pod balonami wysyłanymi w stratosferę przez krótkofalowców. Można odbierać je po zainstalowaniu odpowiedniego oprogramowania za pomocą telefonów komórkowych.
Lekcje z orbity
Lekcje z orbity pokażą, dlaczego eksperymenty w przestrzeni kosmicznej są ważne, jakie są ich cele oraz jak wygląda proces zbierania danych i formułowania wniosków na ich podstawie.
W trakcie misji Ignis zostanie przeprowadzonych wiele doświadczeń, pokazów edukacyjnych i nagrań związanych z tematyką kosmiczną – zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym. Zostaną one zarejestrowane i staną się częścią przygotowywanych zasobów edukacyjnych. Na stronie internetowej misji Ignis opublikowane zostaną:
- scenariusze lekcji,
- propozycje eksperymentów,
- filmy i animacje edukacyjne, w tym filmy nakręcone na ISS.
Zasoby edukacyjne dotyczą eksperymentów przeprowadzonych podczas misji, zarówno tych naukowo-technologicznych, jak i edukacyjnych oraz warunków panujących w kosmosie i życiu człowieka w warunkach mikrograwitacji. Podzielono je na obszary tematyczne, do których należą zjawiska fizyczne, eksperymenty naukowe oraz codzienne wyzwania astronautów na stacji kosmicznej.
Na potrzeby przeprowadzenia doświadczeń edukacyjnych został przygotowany dedykowany „payload edukacyjny”, zawierający niezbędne do wykonania pokazów dotyczących płynów: butelkę z tritanu, pojemnik z pokrywką z tritanu i tabletki musujące. Ponadto, zaprojektowana została unikalna kołyska Newtona – wykonana przez polskich uczniów specjalnie z myślą o działaniu w stanie nieważkości. Będzie to pierwsza taka kołyska testowana w kosmosie! Planowane jest również zaprezentowanie słynnych efektów, takich jak efekt Moulda, Magnusa i Dżanibekowa. Po raz pierwszy w historii eksperyment z fontanną łańcuchową (efekt Moulda) zostanie przeprowadzony w kosmosie! Efekt Magnusa z kolei także po raz pierwszy zostanie przeprowadzony w nieważkości z użyciem zaskakujących materiałów.
Wśród lekcji z orbity znajdą się również materiały o kosmicznych technologiach oraz ich wykorzystaniu w codziennym życiu na Ziemi– w tym systemom komunikacji między Ziemią a przestrzenią kosmiczną. Poruszone zostaną również tematy codziennych wyzwań życia na ISS, do których należą m.in. zmiany zachodzące w organizmach astronautów oraz wyzwania związane z poruszaniem się w stanie nieważkości.
Materiały edukacyjne mają na celu uświadomienie wpływu siły ciążenia na przebieg znanych nam zjawisk oraz pokazania zjawisk niemożliwych do zaobserwowania w warunkach ziemskich i odwrotnie. Będą stanowiły cenny komponent, pomagający w zrozumieniu towarzyszącej nam zawsze siły przyciągania i jej wpływu na różne aspekty życia.
Przybliżone zostaną również eksperymenty naukowo-technologiczne realizowane w ramach misji. Do każdego z nich zaproponujemy scenariusze lekcji z doświadczeniami.
Szkolenia dla nauczycieli
W ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego do misji Ignis odbędą się cztery edycje 3-dniowych szkoleń warsztatowych dla nauczycieli – każda w innym regionie Polski, by zapewnić szeroki dostęp edukatorom z całego kraju. Tematyka warsztatów obejmować będzie tematy kosmiczne i inżynieryjne związane z Misją Ignis oraz metody ich wprowadzania podczas lekcji w szkole. Celem warsztatów jest dzielenie się pasją do nauki i popularyzacja podejścia STEAM:
S – Science (nauka),
T – Technology (technologia),
E – Engineering (inżynieria),
A – Art (sztuka),
M – Mathematics (matematyka).
Łącznie przeszkolonych zostanie około 400 nauczycieli i edukatorów.
Ponadto ESERO Polska (Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej) przeprowadzi 6 szkoleń online z projektowania 3D oraz zorganizuje kolejną edycje konferencji „Kosmos w szkole”, poświęconej edukacji kosmicznej – w tym roku z naciskiem na tematykę związaną z misją Ignis.
Działania podczas misji
Połączenia na żywo
W trakcie misji odbędzie się szereg działań pozwalających aktywnie wziąć udział w celebracji lotu w kosmos polskiego astronauty, jak m.in.: dwa edukacyjne połączenia wideo na żywo ze Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim przebywającym na ISS – tzw. Inflight Calls.
Każdemu z połączeń towarzyszyło będzie spotkanie, w którym udział weźmie około 200 uczniów. Podczas około 8-godzinnego wydarzenia będą oni uczestniczyć w warsztatach i innych aktywnościach edukacyjnych. Podczas połączenia na żywo z ISS będą zadawać astronaucie wybrane uprzednio w konkursie „Zapytaj Astronautę” pytania.
Pierwszy Inflight Call, planowany na 5 dzień Misji Ignis odbędzie się w Centrum Nauki EC1 w Łodzi, zaś drugi, zaplanowany na 8 dzień – w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Oprócz uczniów oraz ich opiekunów biorących udział w stacjonarnym wydarzeniu, część szkół będzie uczestniczyła łącząc się online z ISS i z centrami nauki.
Podczas misji zostaną przeprowadzone również opisane wyżej połączenia radiowe ARISS.
Akcje edukacyjne i społeczne związane z misją Ignis
W ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego przewidziano szereg akcji, w których udział mogą wziąć wszyscy chętni.
- Pomachaj do Polaka w kosmosie – obserwacje przelotów ISS nad Polską wspólną obserwację nocnego nieba zorganizują wówczas ośrodki astronomiczne, szkoły oraz chętne gminy.
- (zgaś)Światło – akcja podnosząca świadomość problemu zanieczyszczenia światłem.
- „Lecimy” z polskim astronautą –w ciągu 4 dni od startu rakiety z polskim astronautą drużyny szkolne będą miały za zadanie pokonać wspólnie – biegnąc lub na rowerach – dystans 400 km, czyli odległość od Ziemi do uśrednionej wartości orbity, po której porusza się Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. Drużyny, które udokumentują pokonany dystans za pomocą dostępnych na rynku aplikacji i prześlą zgłoszenia, zostaną uhonorowane pamiątkowym dyplomem i drobnymi nagrodami. Akcja służy propagowaniu zdrowego stylu życia.
Po misji
Po powrocie Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego do Polski odbędzie się Wielki Finał – wydarzenie podsumowujące działania edukacyjne realizowane podczas misji IGNIS, na które zostaną zaproszeni laureaci wszystkich konkursów. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną zwycięskie prace, a także filmy edukacyjne z ich wykorzystaniem.
W programie przewidziano również warsztaty oraz wykłady. Nagrody rzeczowe wręczy sam astronauta.
Planowane są również spotkania z uczniami, studentami oraz nauczycielami w całej Polsce, działania komunikacyjno-edukacyjne, a także publikacja materiałów edukacyjnych powstałych podczas misji, a także tworzonych na jej potrzeby.